Inner Banner
اخبار
امتیاز دهید :

نمی‌توان عارضه پای کج را تقصیر مادر انداخت

نمی‌توان عارضه پای کج را تقصیر مادر انداخت
تاریخ : ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ / تعداد بازدید : 8293 منبع:باشگاه خبرنگاران

کج گذاشتن پای نوزاد

هادی عبادی جراح و متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در عارضه پای کج یا پای چنبری، قسمت جلوی پا به سمت داخل و پایین چرخیده و پاشنه پا نیز به سمت داخل می‌چرخد. 
کلاب فوت یا پاچنبری شایعترین بیماری مادرزادی پا است. نوزادی که با این عارضه متولد می‌شود در اولین نگاه تشخیص داده می‌شود. پای بچه به طرف داخل منحرف و کج شده و شکل طبیعی ندارد. و بعضی اوقات ممکن است این عارضه در سونوگرافی هم تشخیص داده شود و به به مادر اطلاع داده شود.

علت کج گذاشتن پای کودک به سمت بیرون

وی با بیان اینکه علت دقیق پای کج مشخص نیست، تصریح کرد: این عارضه که به طور عمده پس از تولد نوزاد مشخص می‌شود، ممکن است در نتیجه شرایط زایمان و بارداری نامناسب بروز کند ولی در عین حال عوامل دیگری نیز می‌تواند دخیل باشند.  
 اگر هر دو والدین، مبتلا به این بیماری باشند فرزند آنها به احتمال ۱۵ درصد به این بیماری مبتلا می‌شود. در بچه هایی که کلاب فوت دارند احتمال اینکه مشکلات دیگری در مفصل ران داشته باشند وجود دارد پس مفصل ران این بچه ها باید با دقت بیشتری به توسط پزشک معاینه شود.
علت کلاب فوت یا پا چنبری به درستی مشخص نیست ولی به نظر میرسد عدم تعادل بین عضلات اطراف مچ پا و کف پا در دوران جنینی میتوان در ایجاد آن موثر باشد.
عبادی تأکید کرد: برخلاف اغلب تصورات و باورهایی که وجود دارد، نمی‌توان عارضه پای کج در نوزادان را تقصیر مادر از جمله رحم تنگ مادران و یا بدخوابیدن آنها گذاشت. 
پژوهشگران هنوز در مورد علت کلاب فوت مطمئن نیستند. قابل قبول‌ترین نظریه این است که پا چنبری پی‌آمد ترکیبی از عامل‌های محیطی و ژنتیکی است. احتمال ابتلای نوزادان به این بیماری در خانواده هایی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، بیشتر است.

کج گذاشتن پای کودک نشانه چیست

وی با اشاره به اینکه علت دقیق پای کج تاکنون پیدا نشده است، اظهار داشت: عارضه پای چنبری یا پای کج ممکن است تظاهراتی از بیک بیماری باشد که در دوران جنینی و آخر بارداری رحم را درگیر کرده و موجب بروز اختلال در وضعیت پای نوزاد شده است.  
عبادی یادآور شد: در عارضه پای کج ممکن است هر دو پا درگیر بیماری شود که هم در این وضعیت و هم در حالتی که یک پا گرفتار بیماری می‌شود، هرچه بعد از زانو وجود دارد مانند عضله، استخوان، عصب، عروق و شریان، گرفتار بیماری شده و در واقع دچار مشکل می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه اصلاح عارضه پای کج تا حد بسیار زیادی امکانپذیر است، خاطر نشان کرد: البته اصلاح این بیماری در صورتیکه نوزاد به موقع تحت درمان قرار بگیرد و اقدامات درمانی به طور مناسب صورت گرفته و پیگیری لازم برای آن صورت گیرد بسیار بهتر و اثربخش‌تر است. 
عارضه پاچنبری، با هر شدتی یا از هر نوعی که باشد، بدون درمان بهبود نمی‌یابد. اگر عارضه پاچنبری کودکی درمان نشده باشد به جای راه رفتن روی کف پا بر روی کناره مچ پاها راه خواهد رفت، کال‌های (زوائد استخوانی) دردناکی در مچ پاهای او به وجود خواهد آمد، قادر به پوشیدن کفش نخواهد بود و به صورت مادام‌العمر دچار درد مچ پا شده و در اغلب موارد دامنه فعالیت‌هایش به شدت محدود می‌شود.
عبادی تصریح کرد: درمان عارضه پای گچ شامل گچ‌گیری و آتل‌بندی و در مواردی که مورد نیاز باشد، جراحی است که البته پزشک با توجه به شرایط بیمار بهترین نوع درمان را انتخاب می‌کند. 
 
• در هر ۱۰۰۰ تولد زنده، يک مورد پا چنبري وجود دارد.
•  در پسرها دو برابر دخترها رخ مي دهد.
• مي تواند يک طرفه يا دو طرفه باشد.
• در بيشتر موارد سابقه فاميلي اين عارضه وجود دارد.
• احتمال رخداد اين عارضه در کودکان ديگر خانواده اي که يک کودک مبتلا دارند، پايين و در حدود ۳ درصد است.